Cu greu ne putem imagina o Biserică Ortodoxă fără imaginea Fiului lui Dumnezeu. În casele oamenilor, icoanele cu imaginea lui Hristos sunt, de asemenea, cele mai frecvente. Cel mai adesea, Iisus ne întâmpină în templu cu privirea sa umilă, dar dumnezeiască, cu aureola recunoscută, care este o expresie a luminii interioare și a purității, cu degetele prinse de parcă ne vor traversa în fiecare clipă și ne vor da binecuvântarea Sa.
Desigur, există diverse icoane în care Hristos este figura centrală. Cel mai recunoscut atribut al său este auroul de deasupra capului său. Spre deosebire de halourile sfinților, cea a lui Hristos și o combinație a unui cerc sclipitor cu o cruce inscripționată în cerc. Crucea înscrisă simbolizează de fapt natura divină a lui Iisus și, pe lângă cruce, se adaugă literele grecești Ο Ω Ν, care formează ceea ce a spus Iehova înaintea lui Moise: Eu sunt Cel care sunt.
Printre cele mai frecvente imagini ale lui Iisus Hristos în bisericile ortodoxe se află icoana „Iisus Hristos Atotputernicul” (Pantocrator). Mântuitorul este descris frontal, cu diferite imagini care oferă configurații diferite: lungime completă, așezat pe un tron înfățișat în talie sau descris în piept. Corpul este înfășurat într-o mantie simplă, iar halo deasupra capului său este halo deja menționat – un cerc cu o cruce inscripționată. În funcție de soluție, literele IC și HS pot fi plasate în aureola însăși, dar pot fi plasate și pe părțile laterale ale acesteia.
Hristos privește în același timp cu amabilitate, cu smerenie, dar și strict și creativ. Adâncimea pictogramei nu poate fi exprimată numai în cuvinte, dar mesajul este clar. Acesta este Mântuitorul într-un rol regal ceresc, atotputernic și judecător. Mâna dreaptă are degetele ridicate, închise pentru binecuvântare. Mâna lui stângă ține un sul sau o Evanghelie pe care este scris Cuvântul.
Cele mai citite articole
Una dintre cele mai remarcabile icoane este așa-numita „icoană ne-fabricată” (feță de masă). Reprezintă literalmente chipul lui Hristos marcat pe un prosop. Legenda spune că conducătorul Edesei, regele Avgar, a contractat lepra. El a auzit despre vindecările pe care Hristos le-a făcut oriunde mergea și i-a spus pictorului ei de curte, Anania, să-i aducă fața lui Mesia. Artistul a mers la o predică, dar nu a reușit să picteze chipul Fiului lui Dumnezeu însuși, dar când Iisus a aflat, acesta i-a cerut să-i dea un prosop, i-a șters fața, iar fața i-a fost imprimată acolo. Puteți vedea diferite versiuni ale Icoanei ne-fabricate, dar, în general, puteți vedea fața spirituală a lui Hristos, pământească și nepământeană, cu părul gros și negru, chiar ușor ca un negativ. Potrivit istoricilor teologici, aceasta este prima icoană creată într-un mod complet supranatural.
Cu toate acestea, povestea Sfintei fețe de masă nu se termină aici. Regele Avgar, care s-a vindecat de lepră, a așezat prosopul pe un copac și l-a agățat pe poarta orașului Edessa. După aproape 5 secole, orașul a fost asediat și fața de masă a fost uitată și zidită în tencuială. Pentru a-și salva orașul, creștinii au cerut ca imaginea lui Hristos să fie arătată din nou și, când au găsit-o, fusese imprimată pe o țiglă. De aceea, puteți vedea icoana ne-fabricată ca Ceramidion.
Canonul ortodox permite ca imaginea lui Isus să apară în alte câteva icoane, fiecare dintre ele având propriul mesaj și temă din viața Mântuitorului pe pământ. Există icoane din poveștile legate de Patimile lui Hristos; în icoana pe tema Nașterii Domnului Hristos, Pruncul este reprezentat în peșteră și înconjurat de toți martorii Nașterii Divine.
Cel mai filozofic și mistic ca mesaj din icoanele legate de imaginea Mântuitorului este „Hristos în slavă”. Întregul mesaj al Evangheliei este țesut în mesajul icoanei. Trei straturi de pătrat roșu, oval albastru și romb roșu îl înconjoară pe Hristos, care este lung, dar și așezat. În piață sunt imaginile simbolice ale celor patru evangheliști. În albastru sunt îngerii care-l înconjoară pe Hristos, iar rombul roșu interior este lumea invizibilă, care, potrivit interpretării, este rezervată numai celor cu spirit pur în inimă, care pot vedea dincolo de realitatea vizibilă.
Sursă: icoane-art.ro