Un agent imobiliar este o persoană a cărei activitate este de a media vânzarea sau închirierea de birouri, terenuri, case sau clădiri pentru proprietarii lor. Deși aceasta este o definiție exactă din punct de vedere tehnic a unui agent imobiliar, nu oferă o descriere completă a ceea ce face un agent imobiliar în fiecare zi. Fiecare zi este unică și diferită pentru un agent imobiliar. Această profesie este atrăgătoare prin modul în care oferă provocări sau oportunități unice, în funcție de abilitatea agentului.
Deci, ce face un agent imobiliar într-o zi obișnuită?
Există o serie de sarcini administrative care stau la baza unei afaceri imobiliare bine administrate. Un bun agent imobiliar:
- Ține pasul cu activitatea pieței locale și regionale și cu noutățile din industrie
- Cercetează listele de proprietăți active, în așteptare și vândute și revizuiește zilnic tabele și rapoarte de activitate
- Completează, depune și clasează documente, cum ar fi acte de proprietate, contracte, avize, etc
- Planifică și coordonează întâlniri, vizionari de proprietăți și discuții cu clienți și alți agenți imobiliari
- Elaborează planuri de marketing pentru listări și creează concepte pentru anunțuri și materiale promoționale
- Răspunde la e-mailuri primite și apeluri telefonice
- Actualizează site-uri web, profiluri social media și bloguri
Mulți agenți imobiliari de succes au un asistent sau un manager de birou pentru a asista la activitățile de zi cu zi, permițând brokerului imobiliar să se concentreze pe activități generatoare de venituri directe.
Cum vinde un agent imobiliar?
Atragerea clienților este crucială pentru succesul unui agent imobiliar. Iată mai jos câteva sfaturi pentru atragerea de noi clienți:
Vinde-te. Concurența este acerbă. Trebuie să-ți dezvolți nișa pe piața imobiliară locală și să fii cunoscut că expert în tipul de proprietăți pe care le prezinți. Acest lucru te ajută să te diferențiezi printr-un marketing eficient. Website-urile, anunțurile în social media, spoturile de televiziune și radio, panourile publicitare, pliantele și anunțurile scrise sunt toate canale care pot fi utilizate în planurile de marketing eficiente ale agenților imobiliari.
Generează oportunități. Tu ești cel care creează oportunități prin promovarea pe rețele sociale și dezvoltarea relațiilor. Acest lucru începe în primul rând cu oamenii pe care îi cunoști, cum ar fi prietenii, familia, parteneri de afaceri și așa mai departe. Pentru un agent imobiliar de succes este crucial să aibă relații și cunoștințe, apoi o bază de date înfloritoare de clienți și investitori.
Toată lumea aduce o perspectivă de afaceri. Practic, toți cei pe care îi întâlnești sunt potențiali clienți, deoarece toată lumea închiriază, cumpără sau vinde o casă la un moment dat. Ziua unui agent imobiliar este adesea consumată prin cultivarea oportunităților, precum și întâlnirea și urmărirea potențialilor cumpărători și vânzători.
Agenții imobiliari lucrează de obicei într-un birou cu alți agenți și brokeri și au multe oportunități de a discuta noi listări, de a primi actualizări la listări și de a discuta nevoile cumpărătorului și ale vânzătorului.
O altă opțiune pe care agenții o utilizează pentru a restrânge o căutare pentru un cumpărător sau pentru a efectua cercetări în domeniul concurenței pentru vânzători este studierea bazei de date care cuprinde toate anunțurile imobiliare de la particulari. Acest aspect permite agenților și brokerilor să adune rapid cunoștințe de primă mână despre o serie de proprietăți disponibile pe piața locală.
Descrierea postului de agent imobiliar
Cele mai citite articole
Atunci când vrei să te angajezi ca agent imobiliar probabil te întrebi care vor fi responsabilitățile tale. În acest domeniu, de cele mai multe ori nu contează studiile. Absolvenții de studii superioare predomină, însă există mulți agenți cu studii medii care au calități de comunicare și vânzare excelente și sunt foarte potriviți în domeniul imobiliar.
Ca agent imobiliar poți lucra pentru o agenție imobiliară ca angajat sau îți poți desfășura activitatea ca broker independent, având un SRL sau PFA. Ce responsabilități ai așadar ca agent imobiliar ?
Responsabilitățile agenților imobiliari :
- Consiliază clienți pentru a cumpăra, vinde și închiria proprietăți.
- Informează clienții cu privire la condițiile de piață, prețuri și credite ipotecare.
- Concep un preț de piață competitiv prin compararea proprietăților.
- Creează liste pentru proprietățile de vânzare de proprietăți imobiliare, cu locația informațiilor, caracteristici, fotografii, schițe, etc
- Prezintă proprietăți potențialilor cumpărători și chiriași.
- Concep oferte de cumpărare pentru a le prezența vânzătorilor.
- Facilitează negocierile între cumpărători și vânzători.
- Studiază actele de proprietate și documentele proprietăților și ajută notarii pentru pregătirea tranzacției imobiliare
- Promovează proprietăți cu anunțuri, listări și descrieri
Un agent imobiliar are nevoie de carnet de conducere, pentru că munca sa necesită multe deplasări. Flexibilitatea în îndeplinirea atribuțiilor este și ea foarte importantă. Agentul trebuie să fie la dispoziția clienților săi la ore diferite, și deseori în weekend sau seara. Calitățile de vânzare și negociere fac diferența între un agent imobiliar mediocru și unul de succes.
Acreditarea agentului imobiliar
Deși educația continuă este o cerință pentru succesul în orice afacere, este, de asemenea, o oportunitate de a dezvolta abilitățile care vor păstra un agent în piață și care generează noi oportunități imobiliare. Dezvoltarea continuă este crucială pentru succesul pe termen lung al agenților și brokerilor imobiliari.
În România există Asociația Brokerilor Imobiliari, care oferă acreditare proprie celor care posedă o licență în acest sens. Nu toți agenții imobiliari sunt acreditați, dar profesia de broker necesită evident cunoștințe teoretice și practice mereu actualizate.
Cât câștigă un agent imobiliar
Deși să fii agent imobiliar e o profesie destul de stresantă și obositoare, recompensele financiare nu sunt deloc de neglijat.
Salarizarea unui broker imobiliar care lucrează că salariat este compusă de obicei din partea fixă ( o suma minimă) și comisionul generat de vânzări sau închirieri de succes. Procentul primit comision este plătit de clienți, prin urmare cu cât sunt mai multe afaceri încheiate cu succes și concretizate, cu cât agentul câștigă mai mult. Potrivit anunțurilor de pe site-urile de recrutare, partea fixă pleacă de la 1.000-1.500 de lei iar partea variabilă a comisionului merge de la 1000 euro până la 3.000-4.000 de euro pe lună, în funcție de tranzacții.
În mod firesc, proprietățile ieftine sau chiriile modeste aduc un comision mic. Proprietățile valoroase însă au nevoie de agent imobiliar pentru reușită tranzacției iar câștigul agentului va fi unul pe măsură.