Este sau nu necesară echilibrarea setului de cauciucuri de vară?

Montarea unui set de cauciucuri de vară este însoțită de procesul de echilibrare roţi, recomandat de orice specialist în domeniu şi de reprezentanţii service-urilor auto sau de reprezentanţii vulcanizărilor. Montajul unui cauciuc de vară pe o jantă impune echilibrarea roţii respective. Din procesul de fabricaţie a anvelopelor şi jantelor noi nu lipsesc micile imperfecţiuni de echilibrare datorită neomogenitatii materialelor componente, a abaterilor dimensionale şi a existenţei valvei, iar lista poate continua.

De aceea, după montajul cauciucurilor de vară pe jante, rotile trebuie echilibrate.

Ce cauzează dezechilibrul roţilor şi ce riscuri implică?

Dezechilibrul roţilor poate fi cauzat de deficienţele de fabricaţie, dar acesta poate să apară şi în procesul de exploatare. Simptomele de dezechilibru al cauciucurilor de vară aparin urma uzurii normale a autoturismului, dacă anvelopele sunt uzate în mod neuniform sau în urma intervenţiilor efectuate asupra anvelopei, la repararea lor prin aplicarea de manşoane sau prin modificarea poziţiei unghiulare după vulcanizarea anvelopei sau recondiţionarea jantei.

Sunt şi situaţii excepţionale, în urma unei frânari puternice, a unui impact puternic cu un obstacol când şoferii au circulat pe drumuri denivelate şi prin gropi, când jantele şi anvelopele se deformează generând dezechilibrul roţilor.

Sunt situaţii în care apar mici dezechilibre în urma spălării autoturismului datorită noroiului sau nisipului care rămân pe interiorul jantei sau a căderii contragreutăţilor de plumb de pe jante, aceste dezechilibre fiind extrem de periculoase pentru circulaţia pe şoselele din ţară.

În timpul rulajului cu rotile neechilibrate, intervin următoarele riscuri ce ţin de deteriorarea unor elemente importante ale autoturismului prin:

·                 uzura accentuată a rulmenţilor roţilor;

·                 uzura amortizoarelor prematură;

·                 uzura elementelor din mecanismul de direcţie;

·                 imposibilitatea de a menţine o ţinută dreaptă de drum şi securitatea circulaţiei.

Vibraţiile sunt din ce în ce mai puternice, odată cu creşterea vitezei de deplasare, astfel încât la viteze mari şi foarte mari, roţile nu mai pot menţine un contact ferm şi permanent cu solul. De aceea, din cauza scăderii aderenței la carosabil, direcţia este nesigură şi eficientă frânarii se reduce foarte mult.

Cât durează şi cât costă operaţiunea de echilibrare a roţilor?

Operaţiunea de echilibrare a roţilor se execută în mod dinamic, cu aparate specializate, constând în dispunerea contragreutăţilor de plumb pe circumferinţa jantelor în puncte precis stabilite. Operaţiunea de echilibrare a roţilor durează câteva minute şi nu este obligatorie, ci recomandată în cazul schimbării roţilor.

În plus, echilibrarea roţilor nu costă foarte mult, preţurile începând de la câţiva lei pe roata şi depinzând în funcţie de fiecare atelier în parte. Procesul de echilibrare roti este crucial pentru siguranţa pe şosele şi elimina procesul de uzură inegală şi rapidă a benzii de rulare, preum şi creşterea consumului de combustibil sau vibraţiile care se simt la volan la viteze mari sau în podea. Atunci când toate rotile sunt echilibrate, anvelopele se vor uza uniform şi vor rezista pentru mai mult timp.

În plus, operaţiunea nu este complicată, pentru că echilibrarea unei roţi  presupune aşezarea pe un echilibrator care centrează roata şi o învârte pentru a stabili locul de montare a greutăţilor de plumb care se montează pe jante.

Articolul Anterior

Durerea de cap: când ar trebui să-ți faci probleme

Articolul Urmator

Mâncarea copilăriei noastre

Lasa un comentariu

Comentariul trebuie sa contina minim 30 de cuvinte pentru a fi publicat!

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *