Dacă ți-ai cumpărat un autoturism cu motor turbo diesel la mâna a doua sau dacă motorul tău era nou, dar a parcurs deja mai mult de 150 000 km, este posibil ca turbosuflanta să dea semne de uzură și chiar să își fi creat deja probleme până acum.
Motivele pentru care aceasta se defectează nu au legătură doar cu vârsta ei. Iată care sunt posibilele cauze.
- Acumulări și depuneri de dioxid de carbon
Probabil că un prim lucru pe care poate observa un specialist de la un centru de reparații turbosuflante este faptul că pe țeava de evacuare a turbocompresorului s-a produs o acumulare de reziduuri de carbon. Desigur, acestea se produc în timp, nu de pe-o zi pe alta. Depunerile de carbon mai pot apărea și pe paletele turbinei sau în interiorul supapei de recirculare a gazelor de eșapament.
Acest lucru poate duce la performanțe slabe ale motorului și supra încălzirea turbinei în sine. De cele mai multe ori, căldura excesivă poate duce la crăparea carcasei sau la defectarea rulmentului rotorului arborelui.
Mai mult, în cazul în care turbosuflanta suferă o acumulare excesivă de carbon, supapa însăși se poate bloca în poziția deschisă, ocolind astfel motorul și permițând încărcătura supra-alimentată să scape.
- Probleme la convertorul catalitic
Un convertor catalitic blocat va încetini capacitatea turbosuflantei de a evacua aerul din cauza creșterii contrapresiunii în sistemul de evacuare. Acest lucru duce apoi la o întrerupere a funcționării rotorului de evacuare și la încetinirea funcționării rotorului de admisie.
Atunci când sistemul de admisie nu mai este capabil să livreze cantitatea adecvată de aer către motor, se vor produce automat temperaturi mai ridicate ale gazelor de eșapament și o posibilă defecțiune a turbocompresorului sau chiar a motorului. În mod obișnuit, majoritatea convertoarelor catalitice au o durată de funcționare optimă de maxim 150 000 km.
- Lubrifierea necorespunzătoare
Cele mai citite articole
Folosirea unor lubrifianți de proastă calitate pentru motor sau omiterea schimbării regulate a uleiului poate duce la acumularea de reziduuri cu o consistență ca a nămolului și la o circulație deficitară a uleiului.
Odată blocat furtunul de alimentare cu ulei, care lubrifiază arborele turbinei, garnitura de ulei și rulmentul se pot supraîncălzi și ceda. Din nefericire, în multe cazuri asta duce la distrugerea totală a unității turbinei și, eventual, la deteriorarea motorului, deoarece resturile sunt aspirate de sistemul de admisie.
Un alt scenariu destul de comun este cel când arborele rotorului se rupe, ceea ce face ca motorul să extragă ulei din carter. În acest moment se poate produce fie o blocare hidraulică, fie o combustie spontană a motorului.
- Filtre, furtunuri și răcitoare fisurate
Ruperea unui furtun de alimentare cu ulei sau de aer ori o conductă de supraalimentare care nu funcționează bine pot duce la defectarea totală a turbinei. Totodată, asta înseamnă și încetinirea drastică a performanțelor motorului.
Asigură-te că aceste componente sunt inspectate atunci când faci revizia mașinii.
- Practici de conducere necorespunzătoare
Turbinele au nevoie de timp pentru a-ți înceta activitatea, în special dacă autoturismul a fost condus cu viteză mare sau a fost turata la viteze mari.
Oprirea motorului imediat după exploatarea turbinei poate provoca o uzură excesivă a rulmenților, a garniturilor sau a arborelui turbinei. Așadar, dacă ai condus un autoturism turbo diesel la turații ridicate, este recomandat să lași motorul să meargă la ralanti pentru câteva minute pentru ca turbocompresorul să se poată dezmorți în timp ce uleiul continuă să circule.
După cum ai observat, turbinele sunt dispozitive mecanice relativ simple, care sunt destul de fiabile atunci când sunt îngrijite. Pentru a preveni apariția acestor cauze care duc la defectarea lor nu uita că au nevoie de o bună lubrifiere și aerisire, de funcționarea corespunzătoare a sistemelor de admisie și evacuare deschise.