Foarte multi elevi intampina adesea dificultati de invatare. Este vorba despre copii care fie nu pot retine informatiile noi, fie invata mai greu sa citeasca ori sa scrie. De cele mai multe ori, scolarii care raman in urma cu materia sunt catalogati drept lenesi sau lipsiti de interes, insa in realitate se pot confrunta cu probleme reale si au nevoie de suport pentru a reusi. Atunci cand adultii din jurul lor nu inteleg exact dificultatile de invatare, mai ales cand copiii se afla in primele trepte ale procesului de scolarizare, elevii au de pierdut pe termen lung. Descopera mai multe despre aceste dificultati si modul in care poate fi evitat un esec scolar.
Ce sunt dificultatile de invatare?
Exista o multime de factori care contribuie la procesul de invatare, mai ales in primii ani de scoala. Dificultatile de invatare fac referire la un spectru de tulburari ce ridica probleme in dobandirea si utilizarea tehnicilor de citire, scriere, vorbire, ascultare sau abilitati matematice. Astfel spus, in contextul invatarii elevii pot intampina greutati pentru a realiza calcule matematice, cuvintele scrise sunt greu de citit chiar daca depun efort sa le scrie frumos, nu reusesc sa citeasca sau sa vorbeasca in fata clasei
Inteligenta copiilor cu dificultati de invatare este medie sau chiar peste medie, ceea ce inseamna ca nu sunt mai putin inteligenti decat ceilalti, doar ca ei nu reusesc sa inteleaga anumite concepte. Creierul nu este o masinarie perfecta si elevii invata in ritmuri diferite, iar cauzele dificultatilor de invatare sunt adesea minore si tin de mici tulburari neurologice care pot fi corectate. Este bine de stiut faptul ca nu lipsa de interes cauzeaza probleme, ci dificultatile de invatare scad motivatia pentru invatare.
Care sunt semnele dificultatilor de invatare?
Unele dintre cele mai comune semne de avertizare in cazul dificultatilor de invatare la elevii din clasele primare sunt problemele cu pronuntarea cuvintelor, lipsa ritmului in vorbire, dificultati in invatarea numerelor, alfabetului sau deprinderea mai lenta a anumitor abilitati. Greselile frecvente de vorbire, intelegerea greoaie a conceptelor matematice, a textelor scrise si citite, problemele de atentie, de comunicare in fata altor persoane, de memorare sau amintire a experientelor recente sunt, de asemenea, aspecte care indica faptul ca copiii au deficiente de invatare.
Cele mai citite articole
De obicei, simptomele sunt legate de vorbire, scris, cognitie, memorie si aritmetica. Astfel de semne sunt identificate frecvent in primii ani de scoala, pe masura ce copiii invata sa scrie, sa citeasca si sa calculeze. Totusi, este important ca dificultatile de invatare sa fie identificate corect in urma unor evaluari repetate.
Cum pot fi prevenite dificultatile de invatare?
Pentru elevii din clasele primare conteaza extrem de mult mediul in care-si desfasoara activitatea, interesul pentru materiile scolare ori simpatia sau antipatia fata de cadrele didactice. Dificultatile de invatare nu sunt semne ale unui retard intelectual. Interventiile timpurii ii pot ajuta pe elevi sa depaseasca cu brio toate dificultatile de invatare. In acest sens, parintii trebuie sa le puna la dispozitie elevilor tot felul de rechizite scolare pentru desfasurarea activitatii in cele mai bune conditii si sa opteze pentru ajutor suplimentar prin meditatii pentru ca copilul sa-si poata imbunatati abilitatile academice.
Terapia ocupationala poate ajuta la imbunatatirea abilitatilor motorii, jocurile distractive sunt ideale pentru ca elevii sa invete mai usor, iar activitatile ce implica strategii vizuale sunt potrivite pentru a imbunatati citirea si ortografia. Terapia prin muzica sau prin arta pot tine la distanta dificultatile de invatare. Totodata, e necesar ca copiii sa fie incurajati in permanenta sa vada doar lucrurile pozitive, chiar si atunci cand au rezultate sau note mai slabe la scoala. Elevii din clasele primare trebuie stimulati sa invete in propriul stil, de exemplu pot intelege mai multe atunci cand asculta sau vad imagini. Nu in ultimul rand este util ca intotdeauna sa se tina cont de capacitatile normale ale varstei si sa nu li se ridice elevilor stacheta mult prea sus in ceea ce priveste invatarea.
O tulburare de invatare nu reprezinta o problema legata de inteligenta sau motivatie. Discrepantele dintre potentialul de-a invata al unei persoane si ceea ce invata ea de fapt pot fi prevenite cu usurinta, mai ales daca elevii sunt incurajati sa exploreze constant multe tipuri diferite de activitati si sa-si consolideze stima de sine.