Fie că ești antreprenor, fie că ești angajat/ă, spațiul de lucru a dobândit mai multă importanță. Izolarea la domiciliu impusă în contextul pandemic a sporit atenția acordată spațiului de lucru amenajat în confortul domiciliului. Chiar dacă acea perioadă de restricții s-a încheiat, lucrul în regim hibrid încă este pus în aplicare, mulți obișnuindu-se să lucreze într-un mediu mai familiar.
În aceste condiții, spațiu de lucru e personalizat și are nevoie de anumite ajustări care să te facă să te simți mai comod/ă și care să favorizeze concentrarea și performanța. Prin urmare, trebuie să fie acordată importanță utilizării elementelor precum biroul, scaunul, canapeaua, jaluzelele utilizate la ferestre de aluminiu, controlul asupra luminozității.
Mici trucuri în amenajarea spațiului de lucru de acasă
Chiar dacă poate părea provocator, crearea unui spațiu de lucru separat de restul locuinței poate ajuta mult din punct de vedere al concentrării și al randamentului. Dacă nu poate fi realizată o separare completă, atunci amenajarea unui colț sau a unei părți dintr-o cameră mai mare precum camera de zi poate ajuta. Iată la ce anume trebuie să fii atent/ă, indiferent de locul ales:
1. Biroul sau masa de lucru
Masa sau biroul reprezintă primul lucru căruia trebuie să îi acorzi atenție. Aceasta trebuie să fie destul de mare încât să poți plasa la îndemână toate materialele de care ai nevoie. În funcție de caz, în afară de laptop poți avea nevoie de caiet de notițe, instrumente de scris sau pentru desenat, loc pentru mouse, și bineînțeles pentru cana de cafea. Dacă spațiul este mic, poate fi utilizată o masă pliabilă ce poate fi strânsă la sfârșitul programului de lucru.
Chiar dacă vei avea posibilitatea de a așeza biroul la fereastră, evită să faci acest lucru și optează pentru utilizarea unei veioze pentru sporirea iluminatului, deoarece lumina directă ce va veni de pe fereastră ar putea obosi ochii, mai ales dacă afară este foarte mult soare.
2. Scaunul
Scaunul pe care îl vei utiliza e important, mai ales dacă vei petrece ore întregi în fața laptopului. Acesta trebuie să îți asigure o poziție comodă care să nu te obosească și care să faciliteze concentrarea. Scaunele de birou de tip business sunt foarte comode și indicate în aceste cazuri, însă e necesar să dispui de mai mult spațiu pentru a-l putea utiliza. În lipsa spațiului, poți utiliza orice scaun pe care poți sta confortabil.
3. Iluminarea încăperii
Cele mai citite articole
Iluminarea încăperii e un aspect pe care trebuie să îl iei serios înseamnă. În funcție de sarcinile tale, va fi necesar să o poți ajusta ori de câte ori va fi nevoie. De exemplu, atunci când ochii sunt obosiți, luminozitatea excesivă este tolerată cu greu. În astfel de situație, te poți folosi de jaluzele și draperii. Echiparea ferestrelor cu jaluzele textile dă o notă de gust încăperii și îți permite să ajustezi ușor luminozitatea în încăpere.
Un alt aspect demn de avut în vedere în reglarea iluminatului sunt și culorile utilizate în spațiul de lucru. Chiar dacă schimbarea culorii pereților e un lucru greu de făcut sau de evitat, poți jongla din piesele de mobilier utilizate în încăpere. Utilizează culori calde sau pale pentru a nu fi creat un efect cromatic deranjant la ridicarea totală a rulourilor textile. Nu încărca camera cu obiecte masive, ci optează pentru un stil minimalist, dar cu gust. De exemplu, culoarea albastră ajută la sporirea concentrării, pe când roșul inspiră energie.
4. Personalizarea spațiului
Chiar dacă spațiul de lucru este amenajat într-un colț al casei, asta nu înseamnă că nu poate fi personalizat. Introducerea elementelor personale sau profesionale poate induce o stare de echilibru, sau chiar pot fi de folos. De exemplu, dacă ești fan al bilețelelor, nu ezita să le lipești pe perete. Poți expune afiș motivaționale, citate celebre, un tablou, orice îți aduce inspirație și echilibru.
Poți avea pe birou și o plantă dacă iubești plantele. Aceasta va da o notă de culoare colțului tău de lucru și poate completa cu succes decorul.
5. Utilizarea suporturile minimaliste de organizare
În cazul în care spațiul de lucru este amenajat într-o parte a unei încăperi, atunci organizarea acestuia trebuie făcută astfel încât să nu fie creată o atmosferă haotică. Așadar, pot fi utilizate soluții minimaliste de depozitare. Dacă este folosit un birou, încearcă să organizezi obiectele în spațiul oferit de acesta și păstrează pe birou doar ce utilizezi mai des, precum obiectele de scris așezate într-un suport special creat pentru acestea.
Importanța spațiului de lucru
Chiar dacă poate părea banal, spațiul de lucru joacă un rol important în randamentul nostru în profesie, mai ales dacă petrecem ore în șir în locul respectiv. Crearea unei stări de echilibru ajută la sporirea concentrării și la stimularea activității. Chiar dacă e un spațiu amenajat temporar, e important să fie bine organizat și să ai la îndemână tot ce este necesar în desfășurarea activității.